Autoshuren.nl probeert je zo volledig mogelijk te informeren over het huren van een auto en wat daarbij komt kijken. Toch krijgt onze klantenservice veel vragen per telefoon of e-mail en wat men op de bestemming kan verwachten. Hieronder vind je een lijst met veelgestelde vragen over autoverhuur en de antwoorden op die vragen. Is het antwoord niet duidelijk of staat jouw vraag er niet bij, vul dan ons contactformulier in met jouw vraag of verzoek.
ALGEMEEN
Wat is inbegrepen bij een huurauto van Autoshuren.nl?
Bij Autoshuren.nl vinden wij het belangrijk dat je je geen zorgen hoeft te maken over jouw autohuur. Dit betekent dat alle noodzakelijke verzekeringen altijd inbegrepen zijn. Denk hierbij aan een schadeverzekering, diefstalverzekering en aansprakelijkheidsverzekering. Ook de lokale belasting, luchthavenbelasting en (vermelde) kilometers zijn bij de huurprijs inbegrepen. In de meeste gevallen is het aantal vrij kilometers onbeperkt, tenzij anders vermeld. De meeste landen waarmee we samenwerken hanteren een eigen risico. Bij autohuur in Amerika geldt er geen eigen risico.
Wat is niet inbegrepen bij een huurauto van Autoshuren.nl?
Extra opties zoals een kinderzitje, ski-uitrusting, extra chauffeurs of drop-off kosten. Als je extra opties wilt toevoegen, bekijk dan de mogelijkheden op het verhuurstation. Bij de luchthavenlocaties is meestal meer mogelijk dan bij (lokale) stadslocaties.
Heb ik een creditcard nodig om een auto te huren?
De hoofdbestuurder is verplicht om een creditcard op zijn/haar naam mee te nemen, daarmee wordt de borg en eventuele extra’s gedekt. Let naast de naam op de volgende punten:
- Houd voldoende bestedingsruimte over voor de borg.
- Neem een fysieke creditcard mee, een digitale en/of prepaid creditcard is niet toegestaan.
- Zorg ervoor dat je de pincode weet.
- Voor sommige landen, zoals Spanje, Hongarije, Portugal en Turkije is het verplicht om twee creditcards mee te nemen voor het geval je specifieke (luxere) autotypes huurt. Neem contact op met ons customer service team voor meer informatie.
Kan ik een andere afleverlocatie kiezen dan ophaallocatie?
Ja, in de meeste gevallen is dit mogelijk, dit heet dan een one way.. Als je de auto op een andere locatie inlevert dan waar je hem hebt opgehaald, kunnen er wel drop-off kosten van toepassing zijn en worden deze op je factuur vermeld. De drop-off kosten zijn niet inbegrepen bij een prepaid boeking, maar moeten dan, net als de meeste andere kosten, ter plaatse worden betaald. Er worden geen extra drop-off kosten in rekening gebracht voor verhuur binnen de staten Florida en Californië. Houd er wel rekening mee dat er voor autohuur via Hertz andere voorwaarden kunnen gelden, neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?
Iedere bestuurder dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs uit het land van herkomst. Een internationaal rijbewijs is niet verplicht. Er kunnen wel aanvullende regels van toepassing zijn over hoe lang je je rijbewijs moet hebben, je leeftijd etc. Raadpleeg hiervoor de specifieke voorwaarden per land.
Een huurauto boeken
Ben je 25 jaar of jonger?
Als je 25 jaar of jonger bent, wordt je bij autohuur beschouwd als minderjarig. Minderjarige bestuurders mogen alleen bepaalde voertuigklassen huren en er kan een toeslag voor jonge bestuurders van toepassing zijn. Het verschilt per locatie wat de specifieke regels zijn. In sommige gevallen kun je bijvoorbeeld geen auto huren als je 18 jaar bent, of moet je een hoge toeslag betalen om de auto te kunnen huren. Het kan ook voorkomen dat er geen specifieke minimumleeftijd is, maar dat de locatie vraagt dat de bestuurder zijn/haar rijbewijs voor een ‘x’ aantal jaren heeft.
Kan ik een GPS-systeem boeken?
Ja, voor de USA en Canada kun je een pakket inclusief GPS kiezen. Voor andere locaties kan je vaak optioneel een GPS bijboeken. Wanneer je een auto huurt via Hertz, kun je alleen in Florida een GPS boeken, voor andere bestemmingen gebruiken ze namelijk Apple of Android-systemen die in de huurauto zijn ingebouwd.
Wat betekent de term eigen risico?
Sommige verzekeringen kennen een zogenaamd eigen risico. Dit betekent dat je bij schade toch voor een bepaald bedrag aansprakelijk bent, dit kun je vergelijken met je eigen risico bij je zorgverzekering. De hoogte van het eigen risico verschilt per autotype, plaats en soort schade. Wil je het eigen risico tot een minimum beperken, kijk dan op onze pagina over de No Risk Garantie.
Hoeveel bagage mag ik meenemen?
De grootte van de bagageruimte en het maximaal aantal koffers is per auto verschillend. Doordat er veel verschillende autotypes zijn is het goed om van tevoren na te denken over de grootte van de kofferbak en hoeveel koffers je mee kan nemen in de auto. Wij raden aan om soft case koffers mee te nemen, die kan je gemakkelijk stapelen- en inladen in de auto.
Waar moet ik op letten bij het autotype/categorie?
Wanneer je een huurauto boekt, kan een specifiek merk nooit worden gegarandeerd, het zal wel een bepaald type of soortgelijk zijn. In de VS kunnen 4WD's niet worden gegarandeerd. Voor Midden-Amerika en Afrika, waar een 4WD wordt aanbevolen, kan deze alleen worden gegarandeerd als je de letters B, D, N of C als derde letter ziet. Bij twijfel raden wij je aan om telefonisch of per e-mail contact met ons op te nemen.
Wijzigen en annuleren
Zijn er kosten verbonden aan annuleringen en wijzigingen van mijn boeking?
Tot 14 dagen voor de ophaaldatum bedragen de annuleringskosten EUR 35,00. Vanaf 14 dagen tot 48 uur voor het ophalen bedragen de kosten EUR 75,00. Bij annulering binnen 48 uur voor de ophaaltijd vindt geen restitutie plaats. Gedeeltelijk gebruikte vouchers kunnen niet worden terugbetaald.
Tijdens de reis
Mijn vlucht is vertraagd, wat moet ik doen?
Als jouw vlucht vertraging heeft, is de kans groot dat je de auto niet kunt ophalen op de aangegeven ophaaltijd. Als je van tevoren jouw vluchtnummer hebt opgegeven aan ons, kan de locatie de vertraging volgen. Als je vertraging hebt, kun je ons wel het beste bellen (zowel tijdens als buiten kantooruren), zodat we de huurauto opnieuw kunnen bevestigen. Houd er rekening mee dat, als wij en de ophaallocatie niet op de hoogte zijn van de vertraging, jouw huurauto mogelijk aan iemand anders wordt verhuurd en daarom niet meer beschikbaar is. In dit geval moet je nog steeds het volledige bedrag of de aanbetaling betalen (bij een vooruitbetaalde boeking).
Waar vind ik de ophaallocatie op de luchthaven?
Voor de luchthavenlocaties kun je, nadat je je bagage hebt opgehaald, de borden naar de verhuurlocatie volgen, afhankelijk van het verhuurbedrijf volg je de borden: Alamo, National, Hertz, Enterprise of Europcar. Houd er rekening mee dat, als je geen bord van Alamo kunt vinden, je ook naar de Enterprise-balie kunt gaan.
Ondertekening van de huurovereenkomst
Als je de huurauto ophaalt, ontvang je (per e-mail of uitgeprint) de huurovereenkomst. Lees deze goed door, vooral de kleine lettertjes. Als je vragen of opmerkingen hebt over de huurovereenkomst, neem dan, voordat je deze ondertekent, contact op met ons customer-service team.
Wat houdt de borg in?
Het maximumbedrag voor de borg (die wordt ingehouden op jouw creditcard) verschilt per land, dit staat in de huurvoorwaarden per land. Houd er rekening mee dat het maximaal vier weken kan duren voordat jouw aanbetaling is teruggeboekt, maar dit verschilt per land. Bij schade kan het soms langer duren. Neem contact op met ons als het meer dan vier weken geleden is dat je de huurauto hebt ingeleverd of als je andere vragen hebt.
Is er pechhulp inbegrepen?
Een standaard pechhulppakket is altijd inbegrepen. Je kunt wel, afhankelijk van de verhuurder, upgraden naar een zogeheten ‘plus’ pakket. Het hangt ervan af wat er precies is inbegrepen, raadpleeg voor alle details de specifieke huurvoorwaarden per land.
Mag ik met mijn huurauto de grens over?
Dit is afhankelijk van het land van de huurauto. Je kunt hiervoor het beste de huurvoorwaarden van de locatie bekijken of direct contact met ons opnemen.